Expanze nákupních center skončila

přidáno: 3. 2. 2011 2:16, autor: Jana Chalupová

V Česku skončila hlavní vlna expanze nákupních center. Investice budou nyní směřovat spíše do rozšíření či modernizace starších nákupních center, která se tímto způsobem budou snažit udržet pozice na tuzemském trhu. Vyplývá to z vyjádření odborníků na konferenci Retail Summit.
„V letošním roce neočekáváme (v ČR) výstavbu nových nákupních center. Dochází k ukončení největší vlny jejich expanze," řekl vedoucí výzkumu trhu v analytické společnosti Cushman & Wakefield Alexander Rafajlovič. Dodal, že letos lze očekávat pouze stavbu menších nákupních parků či maloobchodních ploch v centrech měst.

Podle Pavla Klimeše ze společnosti EMCM, která se specializuje na správu nákupních center, v poslední době nabývá na významu přestavba starších obchodních komplexů. Modernizace se bude týkat zejména nákupních center postavených před šesti až deseti lety. „Kvůli konkurenci, která je stále ostřejší, a snaze udržet hodnotu a pozice těchto projektů, budou velké aktivity v oblasti redevelopmentu,“ předpokládá Klimeš. Přestavba podle něj může pomoci i těm nákupním centrům, která jsou například kvůli špatně nastavenému projektu v horší pozici. Je snadnější získat nájemce do zrekonstruovaného obchodního centra, které má historii a zákazníky, než do nového projektu, uvedl.

V Česku v polovině loňského roku podle údajů společnosti Incoma GfK fungovaly zhruba tři stovky nákupních center. Nejpočetnější zastoupení mají malá nákupní centra s pronajímatelnou plochou od 5000 do 19 999 metrů čtverečních, těch loni bylo zhruba 170. Následují malé obchodní parky, jejichž počet Incoma GfK odhaduje na zhruba 50. Plocha těchto obchodních komplexů, které zpravidla stojí na okraji měst, se pohybuje od 5 000 do 9 900 metrů čtverečních. Středně velkých obchodních parků s pronajímatelnou plochou 10 000 až 19 000 metrů čtverečních loni bylo 23. Středně velkých tradičních nákupních center, jejichž plocha činí 20 000 až 39 999 metrů čtverečních, je 30. Velkých nákupních center, která disponují plochou 40 000 až 79 999 metrů čtverečních, bylo devět. Velkých retail parků s plochou více než 20 000 metrů čtverečních je zatím deset. Velmi velká obchodní centra s plochou přes 80 000 metrů čtverečních, mezi která patří například pražské nákupní centrum Letňany, jsou na tuzemském trhu zatím čtyři.

Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let minulého století, kdy jejich stavba nabrala rychlé tempo. Nyní ale prožívají těžké časy, jelikož zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Mnoho nákupních center zaznamenalo pokles obratu a některá méně kvalitní centra se musela vyrovnat nejen s úbytkem zákazníků, ale i s odchodem nájemců.

Zdroj: http://stavebni-forum.cz/cs/article/18676/expanze-nakupnich-center-skoncila/

Comments